Nirvana II, expozitia semnata de Corneliu Vasilescu

In perioada 22 septembrie – 29 octombrie 2014, Galeria Senso a gazduit expozitia de pictura „Nirvana II” a artistului Corneliu Vasilescu.

Vernisajul acestei expozitii a fost un eveniment de amploare, la care au participat numerosi invitati, artisti, ziaristi si prieteni ai artistului: Marin Gherasim, Adrian Guta, Petru Lucaci, Octavian Andronic, Buzu, Vasile Muresan Murivale, Elena Surdu Stanescu si multi altii. Publicul prezent la vernisaj s-a bucurat si de un frumos catalog editat prin Programul Catena pentru Arta, cu picturile artistului Corneliu Vasilescu.

„Expozitia actuala reuneste compozitii cu dimensiuni egale (140 x 120 cm.) numerotate de la I la V si aflate intr-o evidenta legatura. Enuntiativa, prima imagine permite accesul privirii intr-un spatiu autonom, in care picturalitatea si-a instaurat normele si formele de reprezentare; rosul profund si tainic este eliminat cu intentie, treptat, prin invaluire si apoi retras in semnatura integrata ca text in ansamblul compozitional. Privirea cauta in zadar repere figurative, pretexte narative, teme, genuri sau motive, in timp ce numarul culorilor si contrastelor scade progresiv si, de obicei, dramatic; lucrarile lui Corneliu Vasilescu, in care adancimea spatiala nu este cu totul exclusa, se refera doar la propriul sistem de semne, transmis prin transparente fulgurante si prin opacitati cromatice instalate doar trecator, de vreme ce se afla mereu sub asediu si tind sa se metamorfozeze neincetat; panzele din aceasta serie scurta (si cele care nu si-au gasit necesarul de spatiu – caci pictorul munceste staruitor si este prolific – pe simezele generoase ale galeriei Senso), propun adancirea intr-o stare de tensiune meditativa care, odata identificata si resimtita empatic, isi poate spori, gradual, intensitatea.

Etalata pe o suprafata generoasa si delimitata in registre inegale, Compozitia de dreapta este dominata de forme geometrice modulate, in traseele carora intervin, ca factori de perturbare, intreruperi, ruperi sau devieri de traseu; in amplitudinea declarativa a cadentelor se insinueaza, astfel, nelinistea, sonoritatea unor culori este pandita de factori disarmonici, traseele se reduc pe alocuri la puncte sau linii, timpul si indoiala s-au insinuat misterios.

Compozitia numerica adauga in spatiul panzei cateva culori care nu modifica radical aspectul imaginii, dar intervin in impresia de ansamblu (Corneliu Vasilescu, o vreme muzeograf la Oficiul National pentru Documentare si Expozitii de Arta stie sa sustina si sa evidentieze un parcurs vizual coerent); pure, suprapuse sau permeabile amestecului pigmentar, opace sau transparente, culorile permit numerelor, asezate la periferia campului vizual, ca si cum ar fi participat aleatoriu la alcatuirea operei, sa intervina activ in imagine si sa propuna elemente specifice pentru o lectura de ansamblu.

In alte lucrari, potrivit titlului si expresivitatii induse de artist cu precautie, pentru a lasa la indemana privitorului, directii de apreciere si interpretare, Semnele (brunsonor, numerotate de la I la III) se pot metamorfoza in Semnale (prin care, sfatos si ritos, autorul transmite avertismente), fac trimitere la forma unui dragon care a incetat de mult sa-si impuna puterea, constient de zadarnicia acesteia, pot sugera un Safari indepartat si insingurat, in care sunt vanate doar reperele vizuale (etapa recenta a creatiei sale, opineaza pictorul, restrange suma mijloacelor utilizate anterior, la „sinteza dintre gest si semn, reducand la maximum suportul cromatic”), se incarca de autoritate atunci cand directiile si unghiurile potrivite inscriu monumental in spatiu gestul victoriei, care traseaza in acelasi timp (fie ca pictorul a vrut, fie ca a ignorat o asemenea intentie), initiala numelui sau de familie – V(asilescu).” – Dr. Doina Pauleanu, critic de arta si directorul Muzeului de Arta din Constanta.

Acest eveniment a fost realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta, si Fundatia Fildas Art.