15 artisti la Galeria Senso

Expozitia colectiva de Arta Decorativa 2015 a reprezentat un nou prilej de a prezenta un numar insemnat de artisti si obiectele pe care le-au creat cu ingeniozitate si elanuri ale fanteziei care par de neoprit. Expozitia a cumulat, intr-o etalare adecvata, piese din cupru, bronz si alama, din gresie, portelan, glazuri, oxizi metalici si pigmenti, din lemn, sticla optica, opalina, fuzionata si cristal, din lana, bumbac, matase si broderie, realizate cu tehnici de o varietate inepuizabila, randuite intre specificitate, traditie si experiment.

Artistii vizuali participanti la aceasta manifestare de exceptie au fost Anca Boeriu, Aniela Ovadiuc, Arina Ailincai, Cela Neamtu, Cristina Bolborea, Costel Iacob, Dan Bancila, Daniela Fainis, Dionisie Popa, Manuela Botis, Sanda Bucur, Lucian Butucariu, Nicolae Moldovan, Dumitru Traian Tili si Mihai Topescu.

Cuvantul de deschidere a expozitiei a fost sustinut de criticul de arta Dr. Doina Pauleanu, director al Muzeului de Arta din Constanta.

„Finis coronat opus. Ca anul trecut si ca in anii ce vin, consecventa cu standardele autoimpuse (si deja recunoscute intr-un camp de consacrare exigent si dinamic),expozitia de final, care este si una inaugurala, aduce in folosul privitorilor prea frumoase obiecte de arta decorativa, lucrate cu recunoscuta manualitate, cu putere imaginativa greu de anticipat, cu finete si acuratete.

In ordine alfabetica, manifestarea de la Galeria Senso debuteaza prinlucrarile in portelan semnate de Arina Ailincai. Se numesc Oglindire – doua capete de expresie in care stari de spirit sau varste diferite tulbura cu voie simetria si Vestigiu; (…). Diminetile lui Dan Bancila sunt exuberante; este suficient sa privim lucrarea Zori de zi spre a ne convinge ca sticla, cristalul si bronzul folosite in ritmuri ascensionale, cu trasee drepte sau curbilinii, sugereaza un parcurs diurn radios si senin. (…) Punctul de sprijinal personajelor exclusiv feminine create deAnca Boeriu in cupru gravat este in interiorul sau in afara lor, caz ultim in care acesta poate fi barbatul, copacul, un reazem al mainii, poate o arma sau un loc neindicat – topos atopos. (…) Exercitiul de admiratie al Cristinei Bolborea fata de maestri precum Van Eyck sau Rubens isi gaseste forma originala in tesatura si motivele unor covoare etalate in trompe l’oeil pe diferite suporturi; transpuneri tridimensionale, recognoscibile, aceste obiecte spatiale realizate din gresie angobata au o pregnanta vizuala care staruie pe retina mirata, insufletita, fermecata. (…) Manuela Botis aduce in aceasta expozitie o singura piesa – Colinda – inzestata insa un valente concluzive. Forma de romb a suportului este un cadru tip indragit de artista. (…) Tapiseria Sandei Bucur, Phoenix II,face parte dintr-un ciclu tematic inspirat de pasarea mitica inzestrata cu virtuti precum sacrificiul, libertatea, creativitatea, darzenia, credinta, rigoarea si vigoarea; (…) Materialul si tehnica utilizate de Lucian Butucariu ii permit crearea unor forme pure, intens colorate, vaporoase sau compacte, dupa caz; formele sale spatiale evolueaza potrivit principiilor fototropismului (miscare de indreptare a elementelor vegetale spre sursa de lumina) si acapareaza, ordonat si energic, spatiul din jur; aceasta sursa se afla, de obicei, in exteriorul obiectului care se inalta, cu eforturi si prin adanci prefaceri, spre lumina. (…) Lucrarile Danielei Fainis din ciclul Pietre de hotar, inrudite stilistic si tehnic – este vorba despre portelan modelat manual, incizat si pictat in straturi succesive din acelasi material, ars la 1340°C. – cu Fereastra, ne introduc in atmosfera misterioasa a riturilor de trecere. (…) In lucrarile lui Costel Iacob timpul s-a oprit in loc, Sagrada Familia, vulnerabila, si-a gasit adapost sub un clopot de sticla fara a se gandi la Gaudi, iar Masina de calatorit – in fapt cutia de rezonanta a unei viori in care au fost depuse, cu randuiala si in desavarsita ordine, piesele necesare incursiunilor sugerate –, ii imbie pe toti cei interesati – cunoscatori, iubitori de arta, cutezatori, melomani, vizionari, exploratori, oameni simpli sau foarte complicati – sa-si aleaga locul spre care si perioada in care vor porni in voiaj. (…) Austeritatea lucrarilor semnate de Nicolae Moldovan exprima viziunea sa monumentala, interesata de felul in care elementele realitatii pot fi asamblate pentru a sugera ideea de crestere. (…) In peisajul parcimonios presarat cu figuri de prim rang al tapiseriei romanesti contemporane,Cela Neamtu ocupa, fara indoiala, un loc preeminent; si l-a asigurat prin dotare naturala pentru artele vizuale, prin munca fara preget, prin activarea unor tehnici uitate, intepretate, adaptate, prin originalitate si vointa de stil. (…) Anielei Ovadiuc ii plac portelanul, gresia, oxizii si glazurile (iar enumerarea ar putea continua, dar ne limitam la materialele folosite pentru piesele prezentate in expozitia de la Galeria Senso), lucreaza cu evidenta bucurie, simte cum trebuie sa manuiasca materia, ii adecveaza tehnicile. (…) Lucrarile regretatul artist decorator Dionisie Popa (1938 – 2005) provin din colectia Danielei Fainis; pentru aceasta expozitie au fost alese lucrari din doua cicluri: Insecte (realizate in bronz/ sticla optica) siSfarleaza (sticla/ sticla opal). (…) Un cantec deasupra cuibului, si-a intitulat Dumitru Traian Tili lucrarea din expozitia de la Galeria Senso. (…)Mihai Topescu isi manifesta fara echivoc predilectia (care nu este insa exclusiva, dupa cum arata alte doua lucrari numite Eva) pentru formele inchise, compacte, ovale, pe al caror fond vibrat, geometrizat, luminat, cooptat in spectacolul plastic, se inscriu elemente expresive cu acoperire simbolica (…) Astfel privitorului ii este permis sa patrunda in interioare, sa asculte si sa se lase fascinat de versurile trubadurilor, sa fie prezent la ritualuri aulice, sa fie partas la miracolele credintei”. – Dr. Doina Pauleanu.

Acest eveniment a fost realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta, si Fundatia Fildas Art.