Mihai Topescu

La femme captive-arta-decorativa-mihai-topescu




Referinte Critice


Mihai Topescu isi manifesta fara echivoc predilectia (care nu este insa exclusiva, dupa cum arata alte doua lucrari numite Eva) pentru formele inchise, compacte, ovale, pe al caror fond vibrat, geometrizat, luminat, cooptat in spectacolul plastic, se inscriu elemente expresive cu acoperire simbolica; desi stilizate, personajele biblice sau istorice si obiectele cu care acestea se inconjoara beneficiaza de vedere simultana, prin care naratiunea – atata cata exista – si invataturile ei, mai mult sau mai putin explicite, isi dobandesc drept de reprezentare. Astfel privitorului ii este permis sa patrunda in interioare, sa asculte si sa se lase fascinat de versurile trubadurilor, sa fie prezent la ritualuri aulice, sa fie partas la miracolele credintei. - Dr. Doina Pauleanu, critic de arta si director al Muzeului de Arta din Constanta.

Sticla – ce material fascinant! Amintind de consistenta pietrei, de transparenta vazduhului si de fluiditatea apei, sticla pare o poarta intre material si spiritual

Cand este zamislita prin focul creator al artistului Mihai Topescu si pusa intr-o inefabila relatie cu lumina ambientala, prinde viata si capata darul de a comunica stari sufletesti si pilde. Fie ca este vorba despre obiecte decorative, ovoidele gravate la 600-800 grade Celsius ori ”sculpturile” in care se ingemaneaza sticla, lemnul, piatra si metalul, lucrarile acestui Hefaistos contemporan se disting prin fantezie debordanta, spirit ludic, dar si prin profunzime tematica.

Proiectii ale realitatii inconjuratoare sau materializari ale unor ingenioase constructii mentale, operele lui Topescu au devenit celebre in intreaga lume datorita originalitati conceptiei si calitatii realizarii. ”Caracterul epic, atat de atipic sticlei, constituie incercarea sa deliberata de a infrange sabloanele de gandire precum acela ca sticla are un rol eminamente decorativ sau, mai nou, ca ea poate sa existe si intr-o zona de expresivitate simbolista, nicidecum insa in aceea a realitatii prozaice, apreciaza criticul Catalin Davidescu.

M-am nascut pe acelasi taram si sub acelasi semn stelar ca marele Constantin Brancusi, doar ca la 80 de ani diferenta. Traiesc si creez in spatiul sacru initiat de el in orasul meu natal, Targu Jiu. Spiritul sau m-a calauzit ca o lumina toata viata, insa nu mi-a influentat arta. Nu pot decat sa fiu fericit ca Brancusi nu a descoperit sticla ca forma de expresie”, marturiseste artistul. - Anca Albu/ Ziarul ”Timpul”, 13-19 ianuarie 2011

Ineditul demersului merita toata atentia, fiind o rara ocazie de a lua contact cu lucrari intr-un material destul de putin folosit in arta plastica, artele focului fiind rareori luate in serioa pentru un discurs plastic major. Mihai Topescu este unul dintre cele mai renumite nume in domeniu, nu numai datorita apropierii locului sau de nastere de cel al ”titanului din Hobita”, fiind supranumit deseori ”un Brancusi al sticlei. - Doinel Tronaru/ Ziarul „Adevarul”, 5 ianuarie 2011

Sovaind intre apelativele de „sticlar”, „pictor”, „grafician”, „sculptor”, incerc sa exprim ceea ce este cu adevarat. Mihai Topescu in cele mai recente creatii ale sale, unde pornind de la elemente si gesturi aparent contradictorii sau prea putin conventionale, ajunge la rezultate cu totul inefabile. Neobosit cautator al domeniului sau predilect de activitate – sticla – Mihai Topescu reuseste si prin aceste lucrari, sa-si particularizeze bine discursul si mai ales tehnica pentru a ne oferi o „mostra” de contemporaneitate artistica. - Catalin Davidescu, critic de arta.

Sticla asupra careia intervine Mihai Topescu este incandescenta, dar pentru un om cu experienta lui in preajma cuptoarelor totul pare o joaca. Sticla este o arta a luminii – fie ca afirmare (transparente), fie ca negare (matisari sau alte forme de obliterare).Atat filmul ”Anatomia sticlei”, cat si lucrarile sunt niste capsule ale timpului. Ca orice documentar care se respecta, iar acesta se respecta, in ciuda unui aer mai frust, filmul va ramane o evidenta a ceea ce si a modului cum s-a creat la inceput de secol al XXI-lea de catre un maestru al sticlei, cu adevarat un maestru al artei focului. - Gigi Mihaita, critic de arta.

Mihai Topescu are o remarcabila vizibilitate internationala, fiind integrat in circuitul marilor manifestari expozitionale, competitionale sau fara aceasta componenta, dedicate sticlei. Totodata, se numara printre numele de prestigiu din Romania active in domeniul ”artelor focului”, opera lui fiind prezenta, incepand cu anii `80 in cele mai importante expozitii colective interne rezervate sticlei, artelor decorative. Este apreciat si solicitat si pentru activitatea sa de glass designer, atat in tara cat si peste hotare. - Adrian Guta, critic de arta.

Mihai Topescu, expozitie de mare succes la Muzeul Cotroceni

Premiera filmului „Anatomia Sticlei”

Proiectele din ultimii ani, din ultimul deceniu, la care lucreaza cu o deosebita energie Mihai Topescu povestesc drumul sticlei, de la aceasta anatomie a ei, tocmai ca parcursul unui creator care a ajuns la puterea de a intelege sticla din interior, de a putea sa se joace cu ea, de a putea sa faca tot ceea ce crede ca este important pentru implinirea universului sau artistic. Este un lucru care nu poate fi realizat de oricine, este un lucru care nu poate fi realizat la orice varsta, un lucru pe care Mihai Topescu reuseste sa-l faca dupa o intelegere si o stapanire a propriului sau talent. Monumentalitatea, spectaculozitatea pieselor din aceasta expozitie nu ar reprezenta atat de mult daca ele nu ar comunica aceasta energie interioara. - Catalin Davidescu, critic de arta.




Curriculum Vitae


EDUCATIE:

1977 – 1981 Academia de Arte Vizuale „I.Andreescu”, Cluj

1985 Kunst Akademie Baden, Viena, Austria

EXPOZITII DE GRUP (selectie):

2015 Bienala de arta, Beijing, China

Bienala de Arta Contemporana 2015, Palazzo Bembo, Venetia, Italia, GAA Personal Structures

2015 Salon artistique, Macon, Franta

2014 Premiul pentru sticla contemporana, Coburg, Germania

2014 International Glass Biennale, Haacht, Belgium

2013 Le Point K, Saint-Raphael, France

2013 Das Metadekorativum, Dusseldorf, Germany

2012 Le Salon International d’Art de Saint-Tropez, France

2012 DECORATIVE ART 2012, Bienala artelor decorative, I editie

2012 La Sculpture en Liberté, 20-eme édition, Roquebrune-sur-Argens, France

2011 Le Salon International d’Art de Saint-Tropez, France

2011 Colectia de arta, Parlamentul European, Art Collection, Bruxelles, Belgia

2011 Bienala de Arta, Arad, Romania

2011 Salonul National de Sticla, Galeria Simeza, Bucuresti, Romania

2010 The International Exhibition of Glass, Kanazawa, Japan

2010 9 pour La Roumanie Magique, Galerie Arthis, Belgium

2009 Bienala de Arta, Arad, Romania

2008 GLASSTEC, Dusseldorf, Germany

2007 Bienala de Arta, Arad, Romania

2006 Salonul National de Sculptura Constantin Brancusi, Targu-Jiu, Romania

2006 Coburg Glass Prize for Contemporary Glass in Europe 2006

2005 Arta Sticlei, Galeria Simeza, Bucuresti, Romania

2005 Glasrijk, Tubbergen, Holland

2004 Bienala „Artele Focului”, Galeria Apollo, Bucuresti, Romania

2004 Glasrijk, Tubbergen, Holland

2004 Salonul National de Sculptura Constantin Brancusi, Targu-Jiu, Romania

2003 Artisti Romani ai Sticlei, Galeria Orizont, Bucuresti, Romania

2003 Glasrijk, Tubbergen, Holland

2002 Artisti Romani ai Sticlei, Galeria Orizont, Bucuresti, Romania

2002 Glasrijk, Tubbergen, Holland

2001 Glasrijk, Tubbergen,Holland

2000 Artisti Romani ai Sticlei, Galeria Orizont, Bucuresti, Romania

1994 International Glaskunst, Kunsthaus am Museum, Carola Von Han – Köln, Germany

1991 International Glass Contest, Kanazawa, Japan

1990 Glasnosts from Eastern Europe, Transparence Gallery, Bruxelles, Belgium

1988 Expozitia de Sticla Decorativa, Muzeul National de Arta,Bucuresti, Romania

1988 Mezinarodni Skalarske Symposium, Novy-Bor, Czech Republic

1988 Spaces & Light, Galeria Orizont, Bucuresti, Romania

1988 International Exhibition of Glass Craft, Kanazawa, Japan

1987 Young Glass ’87, International Competition, Glassmuseum, Ebeltoft, Denmark

1982 Expozitia Nationala de Grafica, Sala Dalles, Bucuresti, Romania

EXPOZITII PERSONALE:

2015 Vila Aureliana, San Raphael Frejus, France

2015 SacriFACE, La Piccolla Galleria dell’Istituto Romeno di Venezia, Venice, Italy

2014 Sculptura, Centre Culturel Christiane Peugeot, Paris, France

2013 Skulptur, The Hexagone Gallery, Aachen, Germany

2013 SacrifIce, La Piccolla Galleria dell’Istituto Romeno di Venezia, Venice, Italy

2013 Sculpture, Demeure Sellier Museum, Cogolin, France

2013 Sacrificiu, Palatele Brancovenesti, Mogosoaia, Romania

2012 Personaje Shakespeariene in sticla, Craiova, Romania

2012 Notite de pe suprafata Pamantului, Palatul Parlamentului, Bucuresti, Romania

2012 Sculpture, Gallery Mary-Ann, Macon, France

2010 Anatomia sticlei, Muzeul de Arta Craiova, Romania

2010 Sculpture, Espace Cotos, Saint-Tropez, France

2010 Oeuvres de Mihai Topescu et Georges Cotos, Espace Cotos, Saint-Tropez, France

2010 Expozitie retrospectiva a Sticlei, Muzeul National Cotroceni, Bucuresti, Romania

2007 Sculpture in glass, Hamm, Germany

2007 Sculpture in glass, Bochum, Germany

2006 Sculpture, Muzeul de Arta Craiova, Romania

2002 Sculpture, Romart Gallery, Holland

2002 Sculpture, Cultural Center Sudhaina D’Chimay, Belgium

2002 V.I.P.s, Muzeul de Arta Craiova, Romania

1989 Sculpture, Galerie l, Hamburg, Germany

1989 Glass, Turn Gallery, Cotbus, Germany

1986 Sticla, Galeria Art Ind., Bucuresti, Romania

1985 Spaces and Light, Galeriile de Arta, Targu-Jiu, Romania

COLECTII:

Palazzo Oddo, Albenga, Italy

Glassmuseum Henritch in Dusseldorf, Germany

The National Museum of Glass and Ceramics, Bucharest, Romania

Muzeul de Arta, Targu-Jiu, Romania

Museumskla a buzuterie, IablonecandNison, Czech Republic

Slarske Museum, Novy-Bor, Czech Republic

The Glass Museum, Prague, Czech Republic

Schlob Branitz, Cottbus, Germany

The Glass Museum, Ebelfort,Denmark

Muzeul de Arta Craiova, Romania

The Glass Museum Coburg, Germany

Lucrari in colectii private

PREMII:

2009 Mihai Eminescu, Premiul Academiei Internationale de Arte Frumoase

2006 Constantin Brancusi, Premiul National pentru Sculptura, Targu-Jiu, Romania

2004 Premiul Artelor Focului, Asociatia Profesionistilor Romani ai Artelor Vizuale

2003 Premiul Artelor Focului, Asociatia Profesionistilor Romani ai Artelor Vizuale

2001 Premiul Constantin Lecca, ziarul ”Mozaicul”, Romania

1993 Premiul I, Premiul National pentru Design – Sticla, Bucuresti

1992 Silver Medal, The American Interfaith Institute Prize, Philadelphia, USA

1988 Premiul I, Premiul National pentru Design – Sticla, Ministerul Industriei

SIMPOZIOANE:

2015 The International Glass Symposium, Novy-Bor, Cehia

1990 Plein-Air International Symposium, Libenau-Cottbus, Germany

1990 International Stained Glass Symposium, Vilnius, Lithuania

1988 The Third International Glass Symposium , Novy-Bor, Czech Republic

1985 The Second International Glass Symposium, Novy-Bor, Czech Republic

LITERATURA:

Das Metadekorativum, Klartext Verlag, Essen, 2012, p.218-251

Mihai Topescu, Anatomy of Glass (Anatomia Sticlei), 2010

Mihai Topescu, Fragile Glass 2005-2008, Germany

Coburg Glass Prize for Contemporary Glass in Europe, 2006, p.201-369

C.A. Mitchell, The Contemporary Who`s Who of Professionals, 2004-2005

Glass Art, Peter Layton, 1996, p.60

Joachin Waldrich Verlag „Who`s Who in Contemporary Glass Art”, 1993-1994, p.561, Munchen, Germany

Irvin J.Borowsky (editor), Artists Confronting the Inconceivable: Award Winning Glass Sculpture, Philadelphia, USA, 1992, p.77

The First Tokyo Crafts Expo 92, Tokyo, Japan Art Publishing Co.Ltd.1992, p.61

The International Exhibition of Glass, 1990, Kanazawa, p.105

The International Exhibition of Glass Craft, 1988, Kanazawa, p.81

Young Glass, 1987, An International Competition, Ebelfort: Glassmuseum, 1987, p.80

Interglass, Symposium Ceskoslovonsko, I.G.S. 1982-1985, Novy-Bor, p.100

Spiel, Satz, Siegund Pokall, Nokia Masters Tennis, Essen, 1991, p.21

Mihai Topescu, Cast Glass Cycle, 2000-2005, texts by Adrian Guta and Catalin Davidescu

Enciclopedia Artistilor Romani Contemporani (The Encyclopedia of the Contemporary Romanian Artists), vol.IV, p.182

Personal Structures, Crossing Borders, Publisher: Global Art Affairs Foundation, Venice, 2015

Albumul Sixth Beijing International Art Biennale, China, 2015, China Artists Association

FILME:

2015 SacriFace, producator: Mihai Topescu Glass Studios

2015 SacriFire, producator: Mihai Topescu Glass Studios

2013 SacrifIce,producator: Mihai Topescu Glass Studios

2010 Anatomia Sticlei, producator: Mihai Topescu Glass Studios

2006 Documentar Mihai Topescu – Artist al sticlei, Televiziunea Romana, producator: Cristian Bogdan Dragan

1998 Capcana pentru soare, Televiziunea Romana, producator: Mihaela Cristea