Dalia Bialcovski

Dalia Bialcovski


Referinte Critice


Cunoscand o parte dintre lucrarile realizate anterior, nu mi-as fi imaginat ca o expozitie personala a creatoarei cu prenume de floare poate sa arate altfel decat cea de fata, deschisa la Galeria Senso; cu acest prilej asteptat (artista a beneficiat de sponsorizarea fundatiei Fildas Art), pictura ei este nu numai austera, ci si visatoare (Introspectie), figurativa, desi mereu ademenita de abstractie (Trecerea intre lumi), cu o cromatica fara contraste majore, cu toate ca ecourile indepartate si parca vatuite ale acestora nu lipsesc (Viitorul rod), dinamica, desi artista ar dori sa-i spuna uneori clipei – stai! (Miraj), sub semnul cuplului, dar abia dupa ce acesta infrunta forme reale si simbolice ale sacrificiului (Ofranda, Trecerea prin foc), delicata si feminina fara efort, desi la baza demersului ei artistic sta mereu constructia, rigoarea, vigoarea, forta (Evadare), feminista fara insistenta, intransigenta, sau intoleranta (Daphne, Femeia pom).

Ademenitoare povara, arta este asumata ca optiune individuala (Trecerea intre lumi), ca semn al destinului (Ana), ca sens al implinirii, dupa ce va fi parcurs trudnice etape intru initiere (Calatoria, in care un personaj sare peste doi cai in galop, amintind, ca proba ritualica, de saltul barbatilor sau femeilor cretane peste taurii aflati in cursa - fresca in palatul din Cnossos, sec. XVI i. Hr.) si desavarsire (Bolta cu minuni).

Vazute frontal, monumentale, in conture puternice, trasate atent si hotarat, personajele Daliei Bialkovski sunt reprezentate in momente de concentrare, de straduinta si staruinta, de abandon, de iubire, de fericire; in prima situatie aratata, doamne in vesminte belle époque (pe care o putem localiza istoric, la sfarsitul secolului al XIX-lea pana la primul razboi mondial, sau simbolic, in perioade fericite din istoria omenirii, caci desigur, acestea trebuie sa fi existat) - palarii inalte cu boruri largi si voaluri, rochii lungi si ample -, par adancite in lumea lor, cu zambet enigmatic pe chipul abia sugerat (Introspectie) sau in bratele barbatului care poarta vanjos, mirabila povara; straduinta si staruinta pot fi identificate in atitudinea Dresorului sau a Doamnelor de societate; starea de abandon este resimtita de parteneri in toiul Dansului, atunci cand in jur nu mai exista decat ritm, sunete si bucuria de a trai; iubirea este a mamei care isi contempla pruncul (Ocrotire, Primul pas), iar fericirea – in bratele barbatului pereche (Tangoul).

La vie en rose - asa am putea numi aceasta expozitie dupa una dintre dominantele cromatice, desi rozul este, in multe cazuri fanat, captusit cu alte culori, in surdina, sau acompaniat de aluzii ale trecutului, ca intr-un palimpsest-, nu cuprinde doar imagini cu unul sau mai multe personaje, ci si compozitii cu tematica zoomorfa si peisaje. Calul pare a fi animalul preferat pentru frumusetea proportiilor (Evadare), utilitate (Calul cu poveri), rolul in istorie si mitologie (Calatoria, in care saltul omului peste cei doi bidivii in galop neinfranat poate sugera si dorinta de contopire, cu aluzie directa la faptura mitica a centaurului), desi nici leul nu este uitat, chiar daca acesta, privat de libertate, isi pandeste intens Dresorul.

Peisajele sunt mediteraneene, cu tarmuri mangaiate de soarele matinal - Lumina in zori, Privind spre mare, cu linii pure oglindite in ape – Indepartare, cu acele constructii maiastre emanate parca de armonia naturii in care, consubstantiale, s-au integrat cu secole in urma. – Dr. Doina Pauleanu, critic de arta si directorul Muzeului de Arta Constanta.

Pictura Daliei Bialcovski are o solida baza constructiva datorata unui desen riguros peste care aplica tonalitatile ce-i caracterizeaza viziunea cromatica. Extrem de interesante sunt compozitiile de spectacol folcloric surprinse din culise sau chiar de pe scena. Grupurile de dansatori sunt alerte, gestica jocului este foarte bine redata prin cateva linii si pete ce sugereaza vivacitatea invartirii, iar gama cromatica evoca excelent lumina rampei. - Dr. Adrian Silvan Ionescu, critic de arta.

M-as referi in primul rand la desene. Prin seriozitatea lor, prin capacitatea de sinteza, prin felul in care stie sa gaseasca unghiurile cele mai favorabile, deci artistice, dovedeste ca este stapana pe alfabetul artei. Pentru ca daca in pictura sau cu pictura uneori se poate trisa, in desen nu se poate trisa niciodata.. Desenul este o radiografie a ceea ce simte si a ceea ce stie pictorul si in acelasi timp o sinteza a acestor doua elemente. Constat ca artista face o riguroasa economie de culoare, am sentimentul ca vrea sa puna o distanta intre ea si motiv. Cred ca este distanta necesara concentrarii, care o face sa renunte la elementele placute, sa se distanteze de detalii pentru a retine in cele din urma esentialul - Dr. Radu Ionescu, critic de arta.

Sunt compozitii in care suprafata este ritmata in sensul major si expresiv al ideii si notiunii de miscare. Nimic formal, nimic din ceea ce inseamna invelis exterior, nimic decorativ sau ornamental in structura unor asemenea teme.Lumea personajelor din aceste compozitii dinamice se contopeste cu insasi ritmurile compozitionale - Prof. Constantin Blendea.

Obiectiv Dalia Bialcovski apartine unei generatii marcate de un timp advers, careia nu i se oferea prea mari sanse pentru a se descoperi si defini. Subiectiv ea face parte din categoria perseverentilor, metodici pana la obsesie .Adica familia artistilor de atelier cu un program si un orizont conceptual in stare sa ignore obstacole si avataruri pentru a se gasi pe sine […] In egala masura imuna la tentatiile iconoclaste si la cele mimetice, cu o luciditate care nu blocheaza implicarea pasionala, Dalia Bialcovski parcurge calea de acces de la stocarea analitica a realitatii, spre sinteza structurii si a mesajului. - Virgil Mocanu, critic de arta.

Dalia Bialcoski s-a impus inca din anii studentiei ca un talent de exceptie. Unei remarcabile sensibilitati, ce ar putea fi inteleasa ca specific feminina, i se asociaza in cazul picturii sale si o indiscutabila capacitate de interpretare, ipostazele curente ale vizibilului transformandu-se in sinteze plastice coerente, adevarate echivalente artistice ale realitatii de referinta.. O pictura dinamica ce confera nota de sarbatoresc spatiului expozitional - Prof. Dr. Gheorghe Achitei.

Prin pensulatia agila, puternica, fara o ordine aparenta, dar aplicata cu stiinta [...] construieste compozitii dinamice, pline de miscare, s-ar putea spune dotate cu o viata proprie...o explozie de culoare si lumina, din care se detaseaza rosurile, oranjurile, albul si verdele.- Carmen Anton Martin, „Critica de Arte”, Madrid, Spania.

Ii sunt suficiente patru tuse de pensula pentru a se exprima. Stilul Daliei Bialcovski contrasteaza cu aparenta sa. Asa cum se obisnuieste sa se spuna, pare ca nu ar omori nicio musca, dar pictand este ca un traznet. - A. Otero, „Faro de Vigo”, Spania.

Dalia Bialcovski (Perceptie si fascinatie mediteraneene) de Corneliu OSTAHIE Pe Dalia Bialcovski am cunoscut-o cu vreo 15 ani in urma, in atelierul maestrului Vasile Chinschi. Era pe atunci proaspata absolventa a Institutului de Arta „Nicolae Grigorescu” si se pregatea sa-si deschida expozitia de debut intr-o galerie din Craiova. Imi amintesc de faptul ca i-am scris cateva randuri de intampinare dedicate acelui eveniment, text care a fost tiparit intr-un pliant ce tinea loc de catalog.

Dupa aceea n-am mai auzit nimic de ea pana de curand, cand, in urma unor mici intamplari, chiar prea marunte pentru a merita sa fie povestite aici, am ajuns sa sun la usa atelierului sau, situat undeva pe langa Piata Domenii. M-a surprins din primul moment aerul ei solar, luminos si degajat, perfect „asortat” cu lucrarile recente, asezate pe pereti, pe sevalet sau sprijinite de micul mobilier aflat in incapere.

Tanara cu alura de scolarita timida de care imi aminteam vag era definitiv lasata in urma, Dalia – cea de acum – emanand prin fiecare gest al ei acea detasare pe care o capeti cu timpul gratie experientei de viata si rezultatelor curajului de a te cunoaste si accepta pe tine insuti, precum si de a-i tolera sau, dupa caz, de a-i iubi pe ceilalti. „Imi plac nespus de mult oamenii, dar nu pentru ca ar fi frumosi, ci pentru ca au defecte, au temeri si spaime, sunt unici, viseaza si aspira – de regula – la mai mult decat pot obtine de la viata, intr-un cuvant pentru ca sunt vii si pentru ca reprezinta un subiect extraordinar, aflat la indemana oricarui artist. De asemenea, imi plac lumina, culorile calde, spatiul mediteranean, tot ceea ce straluceste inainte de stingere, iarba parguita in pragul toamnei. Din aceste elemente si crampeie de realitate este alcatuita si pictura mea, in care miscarea are un rol de neinlocuit, iar viziunea senina reprezinta chiar modul meu de a privi lucrurile – si in general, si in particular.

Ascultand-o, aparent absent, am tras cu coada ochiului la tablourile din jur si i-am dat, in gand, dreptate. Panzele avand ca subiect dansurile spaniole pareau niste vartejuri de lumini portocalii care, privite mai insistent, lasau sa se intrevada siluete eterice conturate mai mult de zone de transparenta cromatica decat de desen.

Lor li se alaturau naturile statice, poate impropriu numite astfel daca luam in seama miscarea subtila de care erau traversate, dincolo de aparenta lor rigiditate. Mai erau si lucrarile care infatisau scene de dans popular romanesc si care se deosebeau substantial de cele de inspiratie iberica datorita folosirii tuselor energice de negru, de culori puternice, virile. Un peisaj din Toledo domina atelierul prin patina sa paseista, facandu-ma sa visez la umbra lui El Greco intinsa pe zidurile roase de vreme... Drum intortocheat spre linistea atelierului Dansul este una dintre temele mele favorite. Si nu intamplator. In liceu visam sa dau examen si sa intru la scenografie. Iubeam la nebunie teatrul si opera, le iubesc si acum, cu ani in urma chiuleam de la scoala ca sa vad cate doua spectacole pe zi, erau vremuri de glorie la Teatrul Mic, la Teatrul National... N-am ajuns sa urmez scenografia, deoarece atunci cand am terminat eu liceul nu s-a mai organizat examen de admitere la acea sectie. Poate ca a fost mai bine asa, am intrat la pictura si am realizat ca pot sa ma exprim deplin prin intermediul ei. M-au influentat si profesorii mei, unii prin rigoarea cu care mi-au explicat compozitia, culoarea si potentialul lor expresiv extraordinar, iar aici ma refer in primul rand la Stefan Sevastre, altii spunandu-mi de-a dreptul ca pictura este regina artelor plastice si ca trebuie sa-mi masor puterile cu ea daca vreau sa fac ceva in viata, odata ce am ales acest drum (Vasile Chinschi). Au urmat anii de facultate, in care am avut iarasi parte de profesori de exceptie – Vasile Blendea si Florin Mitroi, care alcatuiau un cuplu de dascali cum rar poate fi intalnit. Dupa sfarsitul a tot felul de tribulatii profesionale care au intervenit in anii imediat urmatori absolvirii – naveta la Urziceni, la o fabrica de articole sportive, transferul la centrala de resort de la Bucuresti si apoi la o intreprindere de stofe pentru mobila, unde am lucrat pana prin 1995 etc. – am indragit lucrul in atelier, am inceput sa-mi apropii nu numai oamenii, ci si obiectele pe care le pictam. Acestora din urma le dadeam nume, personificandu-le, dupa care dialogam cu ele in timp ce le reprezentam pe panza si le modificam mereu pozitia pana gaseam formula optima de compunere a campului plastic. Probabil asa se explica si faptul ca naturile mele statice sunt salvate de monotonia predestinatei lor functii decorative si pot transmite stari de spirit, pot inspira mici naratiuni fanteziste, ludice sau nostalgice.

CV

Nascuta in anul 1963 la Bucuresti.

Absolventa, in 1986, a Academiei de Arta „Nicolae Grigorescu”, din Bucuresti,

Sectia-Pictura, Clasa Prof. Vasile Blendea si Florin Mitroi.

Membru titular al Uniunii Artistilor Plastici din Romania, al „Association Internationale des Arts Plastiques”- UNESCO, Paris si al AFCAPR.

Din 1986 a organizat 18 expozitii personale si a participat la peste 90 de expozitii de grup, nationale, municipale si internationale in tara si strainatate sub patronajul UAP, ICR, Fildas ART, Soleil de l’Est, FICF, MAE, etc. Lucrarile sale se afla in muzee si colectii particulare sau de stat din Romania, Elvetia, Italia, Franta, Spania, Austria, Algeria, Brazilia, Marea Britanie, Israel, Germania, Rusia, si S.U.A

A colaborat la realizarea graficii de carte (Bratislava) si a scenografiei (Roma).

I s-au decernat in:

1999 – Marele Premiu pentru Pictura – Expozitia Internationala din Cangas, Spania

1988 – 1991, Bursa „Theodor Aman”, acordata de Municipalitatea orasului Bucuresti si Uniunea Artistilor Plastici din Romania

1987 – Premiul I – pentru Pictura al Concursului National al Artistilor Plastici Profesionisti din Romania.

EXPOZITII PERSONALE:

(selectie)

2016 – Galeria „Senso”, Bucuresti, Romania

2010 – Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica, „Nicolae Iorga”, Venetia, Italia

2004 – Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica, „Nicolae Iorga”, Venetia, Italia

2003 – Institutul Cultural Roman, Paris, Franta

2002 – „U” Art Gallery, Bucuresti, Romania

1999 – Institutul Cultural Roman, Madrid, Spania

1998 – PNUD-UNESCO Center, Bucuresti, Romania

1998 – Galeria”Jacomart”, Madrid, Spania

1997 – Muzeul National de Arta, Alger, Algeria

1997 – Institutul Cultural Roman, Madrid, Spania

1996 – Institutul Slovak, Bucuresti, Romania

1996 – European Center of Culture, Sinaia, Romania

1994 – Galeria Municipala „Angel Botello”, Cangas, Spania

1992 – Galeria Municipiului Bucuresti, Romania

1990 – Complexul Cultural „ANFA”, Casablanca, Maroc

1990 – Galeria „Bab-El Kebir-Oudaia”, Rabat, Maroc

1989 – Galeria „Arta”, Craiova, Romania

EXPOZITII DE GRUP PESTE HOTARE:

(selectie)

2013 – „Salon de peinture – Roumanie contemporaine’, „Cité Internationale des Arts”, Paris, Franta

2011 – Galeria „Thuillier „, Paris, Franta

2011 – „Artists contemporains roumains „, Galeria”Foyer „, Haga, Olanda

2009 – „Chateau de Trousse-Barrière”, Briare, Franta

2009 – Galeria”La Passerelle”, Tour, Franta

2008 – „Kulturzentrum Forsthaus’, Treuchtlingen, Germania

2008 – „Kulturspeicher”, Ibbenbüren, Germania

2008 – „Arheoclub”, Bari, Italia

2006 – „Galerie Projektraum „, Berlin, Germania

2006 – Galeria „Schloβ Bathyàny”, Körmend ,Ungaria

2006 – „Lendava-Gallery”, Slovenia

2005 – „Lerchhaus”, Eibiswald, Austria

2005 – „Halle au Beurre”, Aumale, Franta

2005 – „Künstlerhaus”, Graz, Austria

2005 – ARTECOM, Roma, Italia

2003 – Studioul „I Capocroce”, Montecelio, Italia

2001 – Galeria Municipala, Cangas, Spania

2000 – Studioul „I Capocroce”, Montecelio, Italia

2000 – „Banca Popolare di Milano”, Roma, Italia

1999 – „Accademia di Romania”, Roma, Italia

1999 – Galeria Municipala „Angel Botello”, Cangas, Spania

1996 – Palatul „Carpegna”, Roma, Italia

1994 – „Accademia di Romania”, Roma, Italia

1994 – Centrul Cultural „S. Agostino”, Roma, Italia

1993 – Palatul „San Michele”, Roma, Italia

1991 – Galeria Municipala, Bruxelles, Belgia

1990 – Galeria „Del Bello”, Toronto, Canada

EXPOZITII INTERNATIONALE IN ROMANIA :

(selectie)

2015-2009– Muzeul National de Arta, Constanta, „Expozitia Internationala de Arta Feminina Contemporana „

2015-2014– Galeria „Senso”, Bucuresti, „Expozitia Internationala de Arta Feminina Contemporana

2013 –Centrul Artelor Vizuale (Galeria „Caminul Artei „), Bucuresti

2010 – Galeria „Apollo”, Bucuresti

2009 – Palatul Parlamentului, Sala „Constantin Brancusi”, Bucuresti

2007 – Muzeul National Brukenthal, Sibiu

2007 – „Fildas-Gallery”, „Poduri Europene”, Constanta

2006 – Galeria „Senso”, „Salon de Arta Sacra”, Bucuresti

2006, 2005 – Galeria „Senso”, „Dialoguri”, Bucuresti

2004 – Galeria „Caminul Artei”, „Europeans Bridges”, Bucuresti

2004 – Centrul Cultural „Palatul Mogosoaia”

2004 – „Crowne Plaza”, Bucuresti

2003 – World Trade Center, „Contemporary Women Art”, Bucuresti

2002 – Muzeul National de Arta Contemporana”, „Remember-Woman Creators by Mediterranean and Bleak See”, Bucuresti

2001 – Galeria „ASIROM „, „Remember-Women Creators by Mediterranean and Bleak See”, Bucuresti

1995 – Oficiul National „ARTEXPO”, „Young Artists for European Art”, Bucuresti

A participat ca invitat la numeroase tabere de creatie si documentare nationale si internationale (Anglia, Austria, Elvetia, Franta, Germania, Italia, Spania )

REFERINTE:

(bibliografie selectiva de specialitate)

„Soleil de l’Est, vingt ans d’activité”, Editura”Monitorul Oficial „, Bucuresti, Romania, 2015

„Lexicon critic si documentar – pictori, sculptori si desenatori din Romania secolele XV-XX „, Editura „Medro”, Bucuresti, Romania, 2008, autor Mircea Deac

„Présences de la Peinture Contemporaine Roumaine en France avec „Soleil de l’Est” entre 1990-2008”, Editura „Arcade”, 2008, Bucuresti, Romania

„Who is Who”, 2006, 2007, 2008, etc, Editura Hübners, Zug, Elvetia

„Encyclopédie des Artistes Roumains Contemporains” vol. 1,1999, Editura „Arc 2000”, Bucuresti, Romania

„Enciclopedia Artistilor Romani Contemporani” vol. 1,1996, Editura „Arc 2000”, Bucuresti, Romania

„Who’s Who in the Balkans” -1997, 1998, Editura „Delphy”, Atena, Grecia

„Critica de Arte” 1998, nr. 130, Madrid, Spania

„Critica de Arte” 1999, nr. 139, Madrid, Spania

„Arta”, 1990, nr. 1, Bucuresti, Romania

„Arta”, 1989, nr. 8, Bucuresti, Romania