Cristiana Russu

Cristiana Russu


Referinte Critice


Recent, Cristiana Popescu Russu s-a apropiat de o poetică atrasă in egală măsură de natural şi de geometric, preluând sugestiile vegetalului in interiorul tramelor/texturilor din ce in ce mai epurate şi al formelor similiabstracte sau prezentand un geometrism elementar (Domnişoarele mesteacăn). E evident interesul artistei pentru simularea şi transpunerea in porţelan fin a altor materiale – hârtie, lemn, piatră – in cadrul unei abordări din ce in ce mai minimaliste (vezi Între cer şi pământ, Briza, Dialog, Umbre). Laconismul formelor verticale sau orizontale, economia cromatică redusă deseori la alb şi la câteva intervenţii grafice cu negru duc cu gândul la o „eleganţă niponă”, impresionantă prin concizie şi pregnanţă. Din acest punct de vedere, seria Scrisorilor in porţelan alb ultrafin, amprentat de litere, hieroglife, noduri şi semne albe,constituie o sinteză implinită a traseului Cristinei Popescu Russu: in aceste rafinate şi enigmatice obiecte aparent utile – de fapt, de o frumuseţe pur vizuală –, ceramista dă intreaga măsură a meşteşugului acumulat, dar şi a subtilităţii culturale spre care arta sa a tins dintotdeauna. Magda Carneci

Conglomerate diafane din porțelan de Limoges sau Hutschenreuther anvizajează spațiul într-un haiku. Texturi organice devin Brize, Zboruri, Fluidități marine. Arareori, porțelanul face tandem cu gresia pentru a crea consistențe telurice (Arhipelag, 2009). Ceea ce aduce mai aproape cerul de spațiul pământului sunt seriile de Cupole. Surmontate peste lume, ele îmbracă în Duh, făptura. Cupola este înțesată de energii pozitive înlăturând orice urmă htoniană. Ea adăpostește înnobilări aureolare, condensări purificatoare, veritabile punți conceptuale ce se revendică din Phaidon-ul platonician. Lucrările Cristinei Russu sunt universuri kalokagathice care deposedează lumea de urât, rău, echivoc. Compozițiile sale sunt lucrate din gesturi compactate în fluidități organice. Ele împrumută din natură ritmuri, dozaje, coloristică, toate substituite parcă principiilor taoiste. Întregul ansamblu împreună cu materialul contribuie la coagularea conceptului, fără a-i denatura substanța. Miezul lucrării este amplificat de fiecare intervenție, până într-acolo încât armonia devine deplină - un savoir faire (Amprente, 2004). Porțelanul se comportă asemeni unui organism viu, cu sistole și diastole, în lucrarea Șapte vise (1988). Exuberanțe coronariene de pâlcuiri ovoidale conturează originea lumii în Geneză. Uneori, lucrările Cristinei Russu se îndreaptă spre zona experimentală, aducând în atenție mail art-ul sau mesaje ecologice, transpuse în land art.




Curriculum Vitae


Se naşte în 25 septembrie 1951 la Craiova. Este artist vizual ceramist, curator şi manager. În anii 1971–1975 urmează cursurile Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucureşti, Facultatea de Arte Decorative şi Design, Specialitatea Ceramică. În 1976 frecventează un curs post-universitar de specializare în ceramică. În 1975 debutează ca artist vizual sub numele Cristina Popescu Russu. Din 1980 este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România (U.A.P.). Se dedică promovării artei româneşti peste hotare: în 1997 devine membru al asociaţiei Kuratorium Europäische Kulturarbeit din Beratzhausen / Germania, în 2005 este aleasă membru în asociaţia International Contemporary Ceramic Art (I.C.C.A.) dinViena / Austria, în 2007 devine, prin concurs, membru în International Academy of Ceramics (I.A.C.) din Geneva / Elveţia, iar din 2013 este membru al asociaţiei internaţionale We are Europe din Düsseldorf / Germania. În anii 2008–2010 este membru în conducerea U.A.P., iar în perioada 2010–2012 este vicepreşedinte interimar al Uniunii. În perioada 2011- 2012 este vicepreşedinte în exerciţiu al Alianţei Naţionale a Uniunilor de Creatori. În anul 2012 este aleasă vicepreşedinte al U.A.P. Din anul 2009 este membru în Consiliul de conducere al Institutului Cultural Român.

În anul 2010 contribuie la reapariţia, după aproape un deceniu, a revistei ARTA, editată de U.A.P., publicaţie la care colaborează permanent. Iniţiază şi coordonează expoziţii de ceramică românească şi internaţională contemporană. În anul 2011 înfiinţează în Bucureşti, împreună cu un grup de ceramişti, Galeria Galateea, prima galerie de ceramică contemporană din România, galeria U.A.P. În prezent coordonează această galerie. Galeria este înscrisă în circuitul internaţional. Participă, ca artist vizual, la prestigioase concursuri internaţionale, în special la cele din domeniul ceramicii contemporane, organizate în Faenza şi Gualdo Tadino / Italia, Vallauris / Franţa, Aveiro / Portugalia, Carouge / Elveţia, Erfurt / Germania, precum şi la expoziţiile deschise în Tel Aviv / Israel (Design Museum Holon, 2012), Paris / Franţa (Musée de Sèvres, 2010), Fuping / China (FuLe International Ceramic Art Museum / FLICAM, 2008), Linz / Austria (Galerie Oberösterreichischer Kunstverein, 2008), New York / S.U.A. (International Sculpture Objects & Functional Art / SOFA, 2005), Bonn / Germania (Kunst- und Ausstellungshalle, 1997) etc. Obţine: Premiul pentru Porţelan, Muzeul Naţional Cotroceni, Bucureşti (1997); Premiul pentru Artă decorativă, Salonul Naţional de Primăvară, Bucureşti (1994); Premiul special, Concursul Internaţional de Ceramică, Gualdo Tadino / Italia (1984). Lucrările artistei se găsesc în diferite muzee şi colecţii: FuLe International Ceramic Art Museum (FLICAM ), Fuping / China; Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti/ România; Friedhelm Schultz c/o Mail Art Museum, Berlin / Germania; Muzeul Naţional Cotroceni, Bucureşti/ România; Muzeul Sticlei şi Porţelanului, Dorohoi/ România; Colecţia Kuratorium Europäische Kulturarbeit, Beratzhausen / Germania; Colecţia Ateliers d’Art de France, Paris / Franţa etc.