Inca de la primele sale lucrari, Panaite Chifu si-a propus sa rezolve o serie de probleme care tin de limbajul formal, de identitatea structurilor sculpturale. Cautarile sale depaseau inca din acea faza interminabilele dezbateri ce urmareau fie motivatia discursului figurativ, cu obstinatul program de lectura a lumii vizibile, fie abandonul observatiei si aplecarea sistematica asupra orizontului interior. In plus, sculptorul avea de raspuns unor voci ale lumii moderne care anuntau incetarea functionalitatii artei sau sustineau cantonarea ei intr-o arie a mecanicului cumul de material, a ingustei referentialitati, a derizoriului.
Drumul ales de Panaite Chifu a urmat cu consecventa acest program care, in vremea din urma, capata o deosebita claritate prin stabilirea conceptului de „sculptura atmosferica”. Ajuns la o deplina maturitate, la o desavarsita intelegere a particularitatii de exprimare prin intermediul sculpturii, el dezvolta un punct de vedere complex, care sa asigure o buna lectura a formei incredintata spatiului. Stabilirea acestui sistem perspectival este o preocupare constanta a laboratorului sau de creatie, o urgenta fata de orice aspect al problemelor de reprezentare.
Panaite Chifu asimileaza achizitiile intamplate de-a lungul istoriei privind insurubarea vointei cognitive in universul realitatii. Perspectiva albertiana a Renasterii, consacrand o evaluare a elevatiei lucrurilor, a fost mult largita de Cézanne prin descoperirea valorilor termice si obtinerea celei de-a treia dimensiuni in cadrul bidimensional. Aceasta intelegere cubista, aceasta conditie ronde-bossea sculpturii este acum amplificata spre o vizune totala a formei.
Folosind pentru lucrarile sale denumirea de „sculptura atmosferica”, Panaite Chifu elibereaza obiectul de orice constrangeri, facandu-l sa evolueze independent in spatiu. Desigur, independenta acestor forme este o iluzie, dupa cum iluzorie este si levitatia lor, pentru ca, fireste, intodeauna exista un punct de sprijin unde se descarca energiile gravitationale, dar scopul principal al artistului a fost atins: perceperea operei dintr-o totalitate de unghiuri, fapt ce „deschide” obiectul sculptural spre mediul ambiant.
Consecinta acestei viziuni ample, nestingherita de conventii, este abordarea unei largi problematici spatiale, extinsa la nivel planetar si cosmic. Daca avem in vedere numai lucrarile realizate in materiale definitive (multe proiecte, dintre care unele sunt incluse in albumul de fata, asteapta inca sa fie realizate), putem cita titluri care trimit direct la aventura spatiala a omului: Via galactica, Samanta celesta, Calatorie universala, Casa de pe planeta Q, Gand stelar, Miscari stelare, Parlamentul universuluietc. Si lucrarile care vizeaza realitati pamantesti au o adresa care presupune un voiaj cognitiv, o tendinta extatica continuta in eliberarea din statismul traditional sau din granitele temporale: Spre inima lumii, Amprenta unei lumi pierdute, Drumuri milenare, Memoria Terrei, Ceasul Terrei, Pereche din centrul lumii, Ruinaetc.
Sculptorul a ajuns la o profunda cunoastere a materialelor la care recurge - lemn, marmura, granit, calcar, bronz etc. -, gasind de fiecare data cele mai bune solutii pentru ca ansamblul lucrarii sa ramana intr-un echilibru perfect, pastrat pe durata afirmarii potentialului energetic imprimat volumelor in miscare. Este o cunoastere cu atat mai necesara in conditiile in care dinamica „zborului” si tensiunile venite din adancul fiintei sculptorului pot tulbura ordiunea lucrurilor, instalarea valorilor rationalitatii. Incongruenta monolitica a materialului in care urmeaza sa lucreze cedeaza treptat pe masura interventiei, dezvaluind formele purtatoare de sens, fie ca, din punctul de vedere al organizarii volumetrice, au o amploare evidenta, sau sunt faramitate de un puls imprevizibil. Pendularea permanenta intre zone controlate de forte rationale, care impun domnia principiilor clare, impinse uneori pana la disciplina si simetria unor corpuri geometrice, si zone rezervate framantarilor launtrice asigura acestor forme o deosebita mobilitate, o capacitate de evolutie, de miscare acolo unde pareau destinate unor pozitii statice in spatiu. Actiunea autorului are o adresa foarte concreta, fiind circumscrisa realitatilor cotidiene, terestre, dar ivirea in amorful material a unor morfologii ce evoca teritoriile astrale ne dovedeste ca perspectiva spre care tind aceste lucrari apartine intradevar domeniului „atmosferic”. Este un pas inainte pe care il face sculptorul pe calea perfectionarii procedeelor perspectivale.
Urmarirea partiturii spatiale a volumelor in dependeta lor fata de mediul cosmic ii permite lui Panaite Chifu sa se preocupe si de problemele cromatice (expozitiile, la fel si sintezele sale, cum este si albumul de fata, cuprind si opere picturale, schite ale unor viitoare lucrari) si, lucru foarte important, analize si utilizari ale luminii, ale regimului diurn si nocturn in care sunt percepute formele. Cu multa maiestrie, el stapaneste totalitatea de factori ai conditiei atmosferice, in fond existenta fireasca a obiectelor discursului pe care il sustine.
In perioada care s-a scurs de la debutul sau, sculptorul a parcurs distante impresionante, lasand pretutindeni amprente palpabile ale voiajului „atmosferic”. Secvente ale gandirii lui sculpturale se afla in mai multe locuri din Romania, dar si din Franta, Germania, Spania, Portugalia, Italia, Elvetia, Olanda, Albania, Luxemburg, Turcia, Coreea de Sud, Taiwan, China, Japonia... Panaite Chifu este o prezenta de prestigiu in „muzeul imaginar” al lumii, si sa speram ca se va gasi intelegere si suport pentru marile ansambluri care asteapta inca in proiectele sale.
Informatii disparate despre opera sa ne-au oferit cataloagele de expozitie, stirile culturale inserate accidental, fara rigoare, in presa aservita mai curand unor scandaluri si evenimente fara importanta. Este o situatie pe care un album poate s-o corecteze, fapt sprijinit si de expozitiile din spatiile muzeale, care se arata tot mai interesate de creatia lui Panaite Chifu, in care recunosc una dintre cele mai clare si mai autoritare voci din sculptura contemporana. - Constantin Prut, critic si istoric de arta.
CURRICULUM VITAE
PANAITE CHIFU
Membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania, Sectia Sculptura.
Data si locul nasterii: 24.05.1953, Silistea Gumesti,Teleorman
Studii: Institutul de Arte Plastice “N.Grigorescu”, Bucuresti, Sectia Sculptura,promotia 1979
PARTICIPARI LA EXPOZITII (selectiv) :
Din 1980 participa la numeroase expozitii de sculptura si desen, organizate in Romania, in special in Bucuresti.
2016 _ Expozitie personala de sculptura, I.C.R. Beijing, China
2014 – Expozitie personalade sculptura, Haga, Olanda, Ambasada Romaniei
2012 – Expozitia Internationala de Sculptura Monumentala, Taichung, National Taiwan Museum
Of Fine Arts
2011 – Expozitia Internationala de Sculptura Publica, Wuxi, China
2010- Expozitia Internationala de Sculptura Monumentala in Cupru, Tongling, China
2009 - Expozitie Internationala de Sculptura, Taipei si la Taichung, Taiwan
2008 - Expozitie Internationala de Arta, Arrone ( Terni ) , Italia
2008 - Expozitia internationala de sculptura, Monterrey, Mexic – Muzeul de Arta Contemporana
( MARCO )
2007 - Expozitia internationala de arta, Gifu Prefectural Museum – Seki-City, Japonia
2007 - Expozitie de sculptura mica – Tudela de Duero, Spania
2005 - Bienala internationala de sculptura Toyamura, Japonia
2003 - Expozitie internationala de sculptura Miyazaky, Japonia
2003 - Bienala internationala de sculptura Ravenna, Italia
2001 - Expozitie de sculptura monumentala Knokke, Belgia
2001 - Expozitie internationala de grup(sculptura) „Anixis International Art Gllery“, Baden,
Elvetia
2001 - Bienala internationala de sculptura Hualien, Taiwan
2001 - Bienala internationala de sculptura Toyamura, Japonia
2001 - Expozitie la “Galerie du Triangle”(sculptura) Lyon, Franta
2000 - Bienala internationala de sculptura de la Saumur(si itineranta la:Doue la Fontaine,
La Baule, Saint Lo), France
1999 - Expozitie internationala de grup(sculptura) Zurich, Elvetia
1999 - Expozitie de grup(sculptura) Atena, Grecia
1999 - Expozitie de grup(sculptura) “Anixis International Art Gallery”, Baden,
1994 - Bienala de desen de sculptori Muzeul Artelor Aplicate, Budapesta,Ungaria
1992 - Bienala internationala de sculptura Ravenna, Italia 1991 - Bienala internationala de grafica Gyor, Ungaria
1991 - Expozitie internationala de sculptura Legnano, Italia 1990 - Expozitie de grup(desen si sculptura) Aerdt, Olanda
1990 - Bienala internationala de sculptura Ravenna, Italia
1989 - Expozitia internationala miniatura(desen) Toronto, Canada
1988 - Bienala internationala de sculptura Ravenna, Italia
EXPOZITII PERSONALE :
2016 – Expozitie personala de sculptura, I.C.R. Beijing, China
2016 - Expozitie personala de sculptura, Muzeul de Arta Constanta
2015 – Expozitie personala de sculptura, Muzeul de Arte Vizuale Galati
2015 – Expozitie personala de sculptura, Sala Th. Pallady, Biblioteca Academiei Romane
2014 – Expozitie personala , Haga, Olanda, Ambasada Romaniei
1999 - Expozitie personala, Sala Ronda a Ministerului Culturii, Teatrul National
PARTICIPARI LA SIMPOZIOANE DE SCULPTURA MONUMENTALA:
2017- Besse, Franta, andezit
2016 – Tg. Jiu, Romania, Simpozion International, Universalia”, andezit, 165 x 160 x 60 cm
2016 _ Chiayi, Taiwan, Simpozion International, “Perechea din centrul lumii”, marmura, 310 x
120 x 100 cm
2014 – Istanbul(Beylikduzu), Turcia, Simpozion International, “Memoria Terrei”, marmura de
Marmara, 330x65x55cm
2013 – Izmir ( Karsiyaka), Turcia, Simpozion International, “Via pax”, marmura,
270 x 80 x 60 cm
2012 - Beypo(BenQ), Taiwan, Simpozion International, “Ruina Z”, marmura, 320x90x90 cm
2012 – Istanbul ( Kartal), Turcia, Simpozion International, “ Ruina”, marmura de Marmara,
280 x 90 x 80 cm
2011 – Beypo(BenQ), Taiwan, Simpozion International,“Secretul nepatruns”, marmura,
200 x 115 x 115 cm
2011 – St. Blasien, Germania, Simpozion International, “Forme calatoare”, lemn,
290 x 60 x 50 cm
2011 – Mirosi, Romania, Simpozion National,“Perechea din centrul lumii”, marmura de
Ruschita, 300 x 120 x 60 cm
2011 – Koca, Albania, Simpozion International,“Apologia vietii”, dolomit, 600 x 70 x 25 cm
2010 – Oulx, Italia, Simpozion International, “Filostella”, marmura de Carrara, 150x80x50cm
2010 – Tongling, China, : Amprenta unor lumi pierdute”, bronz, 314 x 145 x 100 cm
2010 – Luxembourg, Simpozion International, “Simbioza”, stejar, 205 x 100 x 95 cm
2009 - Castelraimondo, Italia, “Calatorie universala”, 400x250x80 cm, marmura de Carrara.
2008 - Hinojosa Del Duque, Spania – “Voyage universal”, 950x250x100 cm, calcar
2008 - Korce, Albania – “Memoria Terrei”, 350x50x50cm, dolomit
2008 - Arrone (Terni), Italia – “Detaliu pluvial”, 350x300x80cm, travertin
2007 - Monterrey, Mexic – “Amprenta unor lumi pierdute”, marmura neagra
2007 - St. Blasien, Germania – Simpozion International de Sculptura , “ Balerine”,lemn,
340x100x60cm
2007 - Mioveni, Romania – “Ezoterica”, φ900x260cm, marmura
2006 –Hyuga, Japonia, Simpozion International de Sculptura, :Casa de pe Planeta Q”, granit,
260 x 115 x 60 cm
2006 – Icheon, Corea de Sud, Simpozion International de Sculptura, “Gand stelar’, granit,
320 x 230 x 210, cm
2006 – Cstelraimondo, Italia, Simpozion International de Sculptura, “Amprenta unor lumi
pierdute”, marmura de Carrara, 225 x 83 x 73 cm
2005 – Hualien, Taiwan, Festival International de Sculptura, “Radiografia timpului”, marmura,
300 x 140 x 65 cm
2004 – St. Blasien, Germania, Simpozion International, “Zborul zanelor”, lemn, 380 x 60 x 50 c
2004 – Castelraimondo, Italia, Simpozion International, “Good bye”, marmura de Carrara,
300 x 110 x 100 cm
2004 – Oliveira de Azemeis, Portugalia, Simpozion International, “Locuri sub cer”, lemn,
1500 x 500 x 500 cm
2003 – Baden, Elvetia, “Asteptare”, 200 x 100 x 100 cm, gresie
2003 – Pontedera, Italia, Simpozion International, “Muntele ingerilor”, lemn, 188 x 90 x 63 cm
2003 – Verona, Italia, Simpozion International, “Via pax”, marmura de Carrara,
200 x 70 x 60 cm
2002 – Baden, Elvetia, “Spirite regasite”, granit, 300 x 200 x 50 cm
2002 – Castelraimondo, Simpozion International, “Cerul meu”, travertine, 270x260x250 cm
2001 - Pitesti, Romania, Simpozion International, “Spre inima lumii”, marmura Ruschita,
650 x 430 x 320 cm
2001 – Montbrison, Franta, Simpozion International, “Astree et Celadon”, calcar, 120x60x60cm
2000 – Guilin, China, Simpozion International, “Templul spiritelor pure”, marmura,
1500 x 500 x 310 cm
2000 – St. Blasien, Germania, Simpozion International, “Cant pentru Univers”, lemn
360 x 65 x 45 cm
2000 – Caldas da Rainha, Portugalia, , Simpozion International, “Mesaj din alta lume”, marmura,
340 x 250 x 150 cm
2000 – Fuente Palmera, Spania, Simpozion International,“ Imbratisare”, calcar, 200x100x100 cm
1999 – Bucuresti, Romania, Simpozion National, “Drumuri milenare”, marmura de Ruschita,
240 x 230 x 160 cm
1997 – Woerden, Olanda, Simpozion International, “Energy H2O”, dolomit, 180 x 100 x 80 cm
1996 – Oarba de Mures, Romania, Simpozion National,“ Fragment stelar”,calcar, 660x360x310
1986 – Covasna, Romania, Simpozion National, “Galaxie”, andezit, 450 x 220 x150cm
1985 – Babadag, Romania, Simpozion National, “Cuib si cer”, calcar, 600 x 320 x 260 cm
LUCRARI PUBLICE DE ARTA FIGURATIVA:
BUSTURI (bronz): C. Giurascu, Ion Basgan, Loventhal, Marin Preda
RELIEFURI (bronz): Constantin Brancusi, Nichita Stanescu, Marin Sorescu, Mihai Eminescu, I.L. Caragiale, Gerge Cosbuc, Nicolae Iorga, Tristan Tzara, Ion Vinea, Vasile Alexandri, Ion Vinea,Ion Marin, etc.
LUCRARI IN LOCURI PUBLICE SI COLECTII :
Romania, Grecia, Olanda, Franta, Belgia, Ungaria, Canada, USA, Cipru, Austria, Italia, Serbia, Turcia, Anglia, Germania, China, Norvegia, Suedia, Elvetia, Polonia, Spania, Portugalia, Japonia, Corea de Sud, Mexic, Albania, Taiwan, Luxembourg.
PREMII:
2011 –Medalia sin Diploma “Membru de Onoare” al UNIMIR Romania
2007 – Premiul “ Constantin Brancusi”, acordat de catre Filiala Dolj a Ministerului Culturii si
Revista Lamura, Craiova
2006 - Premiul II, Simpozionul International de Sculptura , Icheon, Corea de Sud
2005 – Marele Premiu, Expozitia Internationala Bienala de Sculptura, Toyamura, Japonia
2004 – Premiul I “The best interpretation”, Simpozionul International de Sculptura, St. Blasien,
Germania
2003 – Premiul III, Simpozionul International de Sculptura , Verona, Italia
2003 – “ Il signalazione di merito’, Expozitia Bienala de Sculptura , Ravenna, Italia
2000 – Premiul I “ For the originality”, Simpozionul International de Sculptura, St. Blasien ,
Germania
2000 – Premiul I , Simpozionul International de Sculptura Fuente Palmera, Spania
1997 – Premiul III, Simpozionul International de Sculptura , Woerden, Olanda
1992 – Medalia de bronz, Expozitia Internationala de Sculptura, Ravenna , Italia
1992 – Premiul Presedentiei Consiliului de Ministri Al Republicii Italia, Expozitia Internationala
de Sculptura , Ravenna, Italia
1990 – Medalia de Aur, acordata de catre “ Mon Art International- Firenze”, Expozitia
Internationala de Sculptura, Ravenna, Italia
1988 – Mentiune Privata, Expozitia Internationala de Sculptura , Ravena, Italia
1988 – Medalia de Aur Comuna, Expozitia Internationala de Sculptura , Ravenna Italia.