Aurel Contras

Semn pentru zbor-sculptura-aurel-contras




Referinte Critice


Privita in ansamblu, ca o constructie ampla si diversa cu desfasurare coerenta in spatiu si timp, opera lui Aurel Contras gloseaza pe marginea existentei, a fiintei, a nasterii din pamant, din substanta indiferenta si amorfa, a cresterii expresive si spontane, pentru ca, finalmente, fiinta stihiala, fiinta de pamant, de piatra, de lemn si de bronz sa capete constiinta de sine, sa-si caute ratiunea de a fi, sa-si mobilizeze memoria si sa-si fixeze idealurile, dar mai ales sa caute in sine, privind in sus, catre ceruri, samburele de divinitate, singurul in masura sa justifice maretia absoluta a materiei si sa-i mantuie precaritatea cea de toate zilele. - Pavel Susara, critic de arta.

Aurel Contras a intrat destul de tarziu in agora autohtona a artelor (1974), natura lui reflexiva si cumpatarea atitudinala antrenandu-i imunitatea la frisoanele experimentaliste si la vacuitatea variilor tendinte si mode estetice si stilistice foarte prolifice in epoca. Fapt reflectat de integritatea si integralitatea operei sale de pana in acest moment. Opera ce nu impresioneaza prin anvergura ei aritmetica, cat prin constanta ei conceptiva si prin temperanta articularii spatiale a formelor, fie ca ne referim la creatiile cu subiect antropomorf, fie la cele cu un continut alegoric sau la sublimarile simbolico-metaforice, in care discursul plastic tinde spre sugestivitatea poeticii conceptualismului abstract. - Corneliu Antim, critic de arta.

Sculptura lui Contras este, de fapt, centripeta. Asa cum ii place sa povesteasca, aducerea-aminte cea mai vie pentru artist este adunarea intr-un bot al lutului, framantarea lui in caus, pana s-a rotunjit in pasare odihnindu-se. Asa se intampla acum mai mult de o jumatate de veac pe o prispa salajeana, sub Muntele Mesesului. In lemn, piatra sau bronz, Contras dramuieste forma, n-o biciuieste in spatiu, o modeleaza cu tuseu de ceramist, o inscrie pe axe usor disimetrice si pe oblice care, in timp, iata, cu aceasta din urma expozitie, cheama simetria crucii.” - Aurelia Mocanu, critic de arta.

Artistul nu se sfieste astfel sa imbine cu indrazneala elemente, structuri in genere, greu de armonizat, cum ar fi lemnul cu bronzul sau cu piatra, ca si un anume minimalism ascetic ce incadreaza suprafete vibrate sau nuclee figurative, fracturate, torsionate, reusind de cele mai multe ori sa evite contrazicerea dintre invariante, in masura sa produca hibrizi. (...) Ultima expozitie este o dovada ca Aurel Contras se afla in pragul unei sinteze decisive, care va proba definitiv o inzestrare, o vocatie sculpturala de exceptie. - Gheorghe Vida, critic de arta.




Curriculum Vitae


Nascut: 12 iunie 1938 la Catelul Romanesc, jud. Salaj

Studii

1973 — Institutul de Arte Plastice Ion Andreescu, Sectia Sculptura, Cluj; clasa prof. Mircea Spataru

Afiliere

din 1980 — Membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania (U.A.P.), Sectia Sculptura

Dupa 1974 participa la saloanele anuale municipale si judetene si la bienalele nationale de sculptura.

Expozitii internationale

1977 — Iran; 1981 — Belgrad, Iugoslavia; 1984 — Paris, Franta; 1983, 1985, 1987, 1988 — Ravenna, Italia

Expozitii personale

1986 — Galeria Caminul Artei, Bucuresti; 1988, 2000, 2010 — Galeria Ioan Sima, Zalau, jud. Salaj; 1989 — Galeria U.A.P., Sibiu; 1998 — Galeria Simeza, Bucuresti; 1999 — Muzeul de Arta, Constanta; 2010 — Galeria I.C.R., Bucuresti; 2011 — Muzeul Brukenthal, Sibiu

Expozitii de grup

2001, 2003 — Galeria Apollo, Bucuresti; 2003 — Galeria de Arta, Slobozia, jud. Ilfov; 2011 — Galeria U.A.P., Cluj-Napoca

Lucrari in colectiile muzeelor

din tara — Alba-Iulia, Botosani, Zalau, Arad; din strainatate — Franta, S.U.A., Germania

Tabere de sculptura

1980 — Magura Buzaului, jud. Buzau; 1985 — Zalau, jud. Salaj; 1996 — Oarba de Mures, jud. Mures; 2001 — Pavlikeni, Bulgaria; 2003 — „Brancusiana”, Targu Jiu, jud. Gorj

Lucrari de arta monumentala

1981 — „Simion Barnutiu” (bust bronz), Simleul Silvaniei, jud. Salaj; 1985 — „Gheorghe Sincai” (bust piatra), Zalau, jud. Salaj; 1988 — „Vasile Goldis” (bust bronz), Alba-Iulia, jud. Alba; 2002 — „Veronica Micle” (bust bronz), Nasaud, jud. Bistrita-Nasaud; 2006 — „Mihai Eminescu” (bust bronz), Windsor, Canada; 2007 — Lucrare ambient (bronz), Carol Parc Hotel, Bucuresti

Premii, diplome

1988 — Premiul II / Medalia de Argint, Ravenna, Italia; 1999 — selectat de The Millennium Art Collection pentru proiectul international „2000 de motive pentru a iubi Pamantul”, Olanda; 2001 — Diploma „Cetatean de onoare al orasului Zalau”, acordata pentru activitate artistica; 2008 — Premiul I, „Brancusiana”, Targu Jiu, jud. Gorj

Concursuri pentru monumente

1977 — „Independenta” (macheta), Bucuresti; 2001 — Locul IV, „Mihai Viteazul” (macheta ecvestra), Targoviste, jud. Dambovita

Recenzii si articole publicate (selectie)

1986 — Paul Petrescu, „Arta”, nr. 3; Corneliu Antim, „Curentul Cultural”; 1998 — Veronica Marinescu, „Curierul national”, Gabriela Hurezean, „Jurnalul national”, si Cristina Anghelescu, „Info Art”, nr. 20–29; 2000 — Aurelia Mocanu, „Cultural”, nr. 10; 2003 — Catalog, Expozitia „Sculptori romani contemporani” (Galeria Apollo, Bucuresti)