Preocupata de forma inchisa, Ana Zoe Pop pare hotarata sa retina in spatiul ei dens, inchis ermetic sau doar fortificat („numarati-i turnurile, priviti-i intaritura”, ne indeamna, peste veacuri, psalmistul) si pazit de orice imixtiune exterioara, semnificatiile primare ale motivului reprezentat, pe cele deduse (formulate in cheie personala) sau doar sugerate; ne aflam, de fapt, in etape diferite ale unui proces care si-a jalonat parcursul prin semne in alcatuirea carora artista nu mai revine, considerandu-le deja parti ale unui alfabet plastic elaborat si oferit publicului cu deplina alteritate (iar expozitiile personale si manifestarile colective la care a participat fac parte din acest demers), atat pentru lectura, descifrare, cat si pentru filosofare.
Fara sa-i fi vazut lucrarile anterioare sau fara sa fi asimilat zone importante ale simbolisticii si iconografiei crestine – pentru ca despre credinta este vorba in aceste forme abstractizate, sublimate, de o inalta expresivitate – receptorul se poate intreba: cine sunt cei saptezeci si doi, de ce fereastra are forma unei siluete care se indeparteaza, vazuta la nivel de tors (pentru initiati, desigur, dar nu toti privitorii se afla intr-o asemenea pozitie privilegiata), de ce o stela (forma precrestina) ne indica, prin gestul rugii sau prin etapele parcurse, drumul crucii, de ce un psalm scris este inconjurat in cele patru zari, comprimate si adunate laolalta, de turnurile cetatii, de ce acoperamantul are uneori forma piramidala, de ce chipul este absent in momentul in care titlul il evoca, de ce chivotul si-a ferecat tainele, de cea caramida poarta cu sine in jurul axei centrale, multiplicabila, amprenta chipurilor nimbate?
Raspunsurile evoca lumea apostolilor, formele devotiunii, ale sacrificiului, euharistia, porunca, judecata, izbavirea. Forma nu este numai inchisa, ci si centripeta. Niciun vector de miscare sau de energie nu strapunge aceasta concentrare care deriva, de fapt, din drastice renuntari succesive: la raportul intre plin si gol (si la spectacolul pe care acesta il poate propune), la forme cursive sau discursive, la miscare si ritm, la exterioritate, la captarea complice a luminii in procesul contemplarii. Taina pe care ne-o dezvaluie aceasta sculptura – in rondbos sau relief, doar in bronz, caruia i se asociaza uneori lemnul – este atat de adanca, incat in spatiul de maxima densitate (materiala si ideatica deopotriva), materia (contrar legilor fizicii, dar potrivit metafizicii) se evapora, dispare, iar pentru uzul privitorilor ramane doar nimbul, miracolul, transsubstantierea.
Lucrarile – sculptura si desen – realizate de Ana Zoe Pop si adunate laolalta in expozitia Forma si expresii, menita sa marcheze un an de la revenirea galeriei Senso in circuit public, pot fi privite ca ofranda adusa credintei si sperantei, dar si ca obiecte plastice realizate cu har si mestesug indelung exersat. Ele arata ca artista a strabatut etape insemnate in drumul cunoasterii, jalonate gratie locului sau de munca – a fost o lunga perioada, conservator al lucrarilor de sculptura aflate in patrimoniul galeriei de arta romaneasca din cadrul Muzeului National de Arta al Romaniei – de admiratia pentru operele de referinta ale sculpturii moderne romanesti. Amintind ca prin Madona Stolojan – opera de o neprihanita originalitate – Dimitrie Paciurea a ctitorit un domeniu de investigatie plastica ale carui reverberatii nu s-au epuizat inca – sugeram o filiatie de ordin spiritual mai mult decat onoranta. - Doina Pauleanu, critic de arta si director al Muzeului de Arta Constanta.
DATA SI LOCUL NASTERII: 28 mai, Oradea
EXPERIENTA PROFESIONALA EDUCATIE SI FORMARE:
2010 - Doctor in Arte Plastice, Universitatea de Vest - Timisoara
1977-1978 - specializare sculptura in cadrul Institutul de Arte Plastice „Ioan Andreescu” – Cluj
2001- Expert acreditat de Ministerul Culturii si Cultelor – specialitatea sculptura romaneasca sec. XIX-XX
2002- Expert acreditat de Ministerul Culturii si Cultelor - specialitatea conservare sculptura.
1973-1977 - Institutul de Arte Plastice „Ioan Andreescu” - Cluj, Departamentul Sculptura
1978- 2012 Muzeograf-conservator, sectia Arta Romaneasca Moderna la MNAR
Expozitii personale:
2015 - Bucuresti Galeria Senso
2014 - Tulcea - Muzeul de Arta
2013 - Constanta- Muzeul de Arta
2010 - Timisoara - Galeria Triade
-Arad- Galeria Delta
2009 - Alba Iulia - Muzeul Unirii
2006 - Bucuresti - Galeria Simeza, Atelier strada Berzei 68
2008 - Bucuresti - Galeria Veroniki
2005 - Bucuresti - Galeria Sabina & Jean Negulescu
2002 - Bucuresti - Palatul Mogosoaia
2006 - Bucuresti-Galeria Simeza, Atelier Str. Berzei 68
2002 - Oradea - Muzeul Tarii Crisurilor
2001 - Aiud, Alba - Muzeul de Istorie
1994 - Bucuresti - Galeria Simeza
1993 - Erlangen, Germania - Moderne Kunst Gallery
1992 - Tokyo, Japonia - Ambasada Romaniei
1992 - Bucuresti - Galeria Caminul Artei
1990 - Bucuresti - Galeria Caminul Artei
1985 - Bucuresti - Galeria Hanul cu Tei
1977 - Oradea - Galeria Noua
Expozitii de grup:
2014 - Bucuresti - sala Brancusi - Parlament - Salonul Artelor editia V- Temeiuri
- Bucuresti - sala Brancusi- Parlament – Salonul de Toamna
- Bucuresti - Arte in bucuresti 2014 – galeria simeza
- Bucuresti- Salonul de iarna 2014 – Galeria Simeza
2013 - Cluj-Bistrita, Muzeul de arta, Artele focului
- Sibiu -Muzeul Astra Expozitie de arta contemporana
- Bucuresti- Galeria Simeza-Salonului Gravura – Sculptura in piatra
- Bucuresti- sala Brancusi - Salonul Artelor editia IV- Temeiuri
- Arad- Galeria Delta - Bienala internationala de grafica mica
- Bucuresti - Galeria Simeza, Salonul de sculptura mica
2012 - Bucuresti, Arte in Bucuresti, UNARTE
- Bucuresti, Caminul Artei – Expozitia FemArt
- Aiud, Salonul de primavara „Inter-Art”
- Bucuresti, Caminul Artei, Saloanele Bucurestilor
- Aiud, Salonul de iarna „Inter-Art”
- Bucuresti, Galeria Simeza, Salonul de sculptura
- Bucuresti, Galeria Simeza, Salonul desenele sculptorilor
- Iasi – Chisinau, Expozitia itineranta Saloanele Moldovei
- Arad, Bienala Meeting point
- Mogosoaia, Palatele Brancovenesti, Un deceniu de explorari in arta
- Bucuresti, Galeria Veroniki Art - Unexpected mix of art works
2011 - Bucuresti – Caminul Artei – Expozitia Arta Sacra
2011 - Bucuresti, Salonul de Toamna
2011 - Bucuresti - Simeza Bienala de Arta de la Arad, Meeting Point, Editia aIII-a – Expozitie itineranta Ungaria, Cehia si Croatia
2010-2011- Bucuresti, Salonul de Sculptura Mica
2011 - Palatul Mogosoia - Un deceniu de explorari in Arta Romaneasca
2010 - Bucuresti - Galeria Orizont – Sacrul
- Iasi - Galeria Dana – Camino doloroso
- Constanta – Muzeul de Arta – Poduri Europene
2009 - Bienala de Arta de la Arad, Meeting Point, Editia aII-a – Expozitie itineranta Ungaria, Cehia si Croatia
2004 - Bucuresti - Galeria Orizont - Desenele sculptorilor
2003 - Bucuresti - Galeria Apollo - Sculptura contemporana
2002 - Aiud, Alba - Galeriile Inter-Art
2002 - Bucuresti - Muzeul Literaturii Romane, Inter-Art
2001 - Bucuresti - Muzeul Literaturii Romane, Inter-Art
2001 - Aiud, Alba - Galeriile Inter-Art
2000 - Bucuresti - Galeria GAMBA - Calul - mit si realitate
1991 - Bucuresti - Galeria Simeza - Posibilitatile suprafetei
Expozitii internationale:
2011- Inter-Art International Exhibition, Kutztown and Washington D.C., USA
- Arad - Galeria Cleo - Bienala Internationala
2009 - Viena, Austria - Galerie Time - Expozitia Internationala de Arta Plastica „Libertate fara frontiere”
- Inter-Art International Exhibition, New York, USA
- Salé, Maroc – „Arts, Storks & Nature”
- Latina, Italia - Casa Arte Scuola Civica di Musica di Latina, International Art Collective Exhibition
- Latina, Italia - Casa Arte Scuola Civica di Musica di Latina – 52 donne amorose
- Salzburg, Austria - Eriebnisburg Hohenwerfen, InternationalArtnetwork Autonomous Stream
- Arad - Galeria Cleo - Bienala Internationala
2008 - New York, SUA - Sediul ONU - Expozitie Internationala „Inter-Art"
- Cluj - Muzeul de Arta Marginalii la Expozitia Internationala de Arta Feminina Contemporana „Poduri Europene”
2007 - Simpozionul si Expozitia Internationala de Arta Feminina „Poduri Europene- Traditie si continuitate”, Bucuresti- Galeria Senso - Arta sacra contemporana
2004 - Cairo, Egipt - Inter-Art
2004 - Bombay, India - Inter-Art
2003 - Gyomaendrod, Ungaria - Galeria orasului, Inter-Art
2003 - Bekescsaba, Ungaria, Galeria orasului, Inter-Art
- Bucuresti, Galeria Orizont, Desenele sculptorilor
1999 - Ravenna, Italia, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, Dante in Romania
1996 - Venetia, Italia - Institutul Roman de Cultura/ Roma, Accademia di Romania - Expozitie de grafica
- Ravenna, Italia, Bienala Internationala „Dantesca”, ed. a XI-a
- Osaka -, Japonia - Galeria Vest, Pictura romaneasca
- Sète, Franta - Salon Artistic International
- Paris, Franta - Domus Medica, AFRA, Expozitia de arta romaneasca contemporana
1992 - Paris, Franta - Grand Palais – SAGA
- Nyreghaza, Ungaria - Galeria Orasului - Simpozion de Sculptura in Bronz
- Ravenna, Italia - Bienala Internationala „Dantesca”, ed. a X-a
1991- Szombathelyi, Ungaria - Tineri artisti romani
- Bruxelles, Belgia/ Paris, Franta, Expozitia de arta romaneasca „Romania saluta Europa”
- Budapesta, Ungaria - Expozitie de arta romaneasca
- Neuilly, Franta - Des artistes pour des artistes
- Paris,Franta - 10 artistes roumaines à Paris
- Paris, Franta - L’art d’aujourd’hui est à Neuilly
- Budapesta, Ungaria/ Oradea - Apa, Lumina, Culoare
- Sevilla- Pavilionul Romaniei la Expozitia Universala
1990 - Paris, Franta - Expozitie de arta romaneasca
- Ravenna, Italia - Bienala Internationala „Dantesca”, ed. a IX-a
1988 - Ravenna, Italia - Bienala Internationala „Dantesca”, ed.VIII-a
1988 - Bratislava, Slovacia - Expozitie de arta romaneasca
Simpozioane in aer liber (Romania):
2001 - 2012 - Aiud, Alba (piatra-lemn)
2005 - Blaj (lemn)
2004 - Constanta (modelaj)
1997 - Vata, Hunedoara (piatra)
1990 - Soveja, Vrancea (lemn)
1988 - Macea, Arad (piatra)
1987 - Covasna (lemn si piatra)
1986 - Saliste, Sibiu (lemn)
1985 - Casoaia, Arad (piatra)
Simpozioane internationale:
2006 - Majdanpek, Serbia (bijuterie)
2003 - Bekescsaba, Ungaria (lemn)
- Gyomaendrod, Ungaria (lemn)
- Karantin, Turcia (piatra)
1995 - Trebiç, Republica Ceha (lemn)
1992 - Nyíregyháza, Ungaria, (bronz)
1991 - Debrecen, Ungaria (lemn)
Premii:
1995 - Expozitie retrospectiva Margareta Sterian (premiul Margareta Sterian)
2002 - Premiul pentru reorganizarea Galeriei de Arta Moderna, acordat de Ministerul Culturii
Lucrari in colectii particulare: Muzeul National de Arta Contemporana, Muzeul Municipiului Bucuresti, Muzeul de Arta Tulcea, Colectia Triade Timisoara,Colectia Fundatiei Intrart Aiud
Bibliografie:
Dictionarul sculptorilor din Romania secolele XIX-XX, Lit. H-Z, ed. Academiei Romane ,Bucuresti 2012