„PICTOGRAME”-le lui Dan Constantinescu la Galeria Senso

„PICTOGRAME”-le lui Dan Constantinescu la Galeria Senso

Ca o refacere a drumului initiatic investigat si parcurs cu infiorare, asa a fost Expozitia „Pictograme” aflata sub semnatura pictorului Dan Constantinescu (caruia un coleg emerit i-a spus, demult, „Cocorul”), desfasurata in perioada 16 martie – 8 aprilie la Galeria SENSO.

„(…) Am dorit intotdeauna sa pictez timpul, care ne face sa intelegem altfel operele create cu mii de ani in urma. Am trecut prin filtrul sensibilitatii mele imaginile frescelor de la Vladimir sau Suzdal, unde am putut atinge picturi realizate de Rubliov. Apartin cu trup si suflet momentului pe care il traversez pe acest pamant, dar in acelasi timp nu pot sa fac abstractie de ceea ce ma leaga de arta veche. (…) Pictez idei, stari de griuri colorate, in care striga rosuri stinse sau aprinse in taina luminii din biserici…„ - Dan Constantinescu, artist vizual.

In scrierea si decoratia egipteana – caci aceasta este cultura si civilizatia la care mediteaza, pictand, autorul – semnele-cuvinte, recognoscibile, deci figurative, desemneaza idei. Acest tip de codificare l-a atras atat de puternic, incat artistul si-a permis sa recurga la campuri intregi de semne pentru a-si transmite, pertinent si insistent, mesajele. Contempland fabuloasele scene pictate cu mii de ani in urma si cortegiul de conventii repetate la nesfarsit: insertia textului in imagine, utilizarea perspectivei ierarhice si lipsa celei cantitative, reprezentarea frontala a torsului si profilul folosit pentru chip si membre, principiul simultaneitatii, culoarea investita cu atribute simbolice, caracterul magic al reprezentarii, caracterul sacru al textului (<<medou-netjer>> –cuvant divin − isi numeau egiptenii scrierea) – Dan Constantinescu preia explicit elemente iconografice si forme stilistice specifice; utilizate in constructii imaginare, acestea nu ascund originalitatea genul proxim. (…) In numeroasele chenare prin care Dan Constantinescu isi delimiteaza imaginile, o scriere libera, cursiva, isi inscrie ductul rapid si elegant, contrastand cu geometria constructiei de ansamblu; liniile, coloanele si suprapunerile evoca palimpsestul; pe suprafata acestuia, timpul isi continua neabatut lucrarea, pe care doar interventia artistului o poate opri sau suspenda”. - Dr. Doina Pauleanu – critic de arta si director al Muzeului de Arta din Constanta.

Acest eveniment a fost realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta, si Fundatia Fildas Art.

Pin it Google+